Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Sport

 

Miért fontos a sport?

Sportolni jó, és fontos, hajtogatja a propaganda. Egészségügyi végzettség hiányában (gyakran annak birtokában is) azonban nehéz megválaszolni, hogy miért is fontos, vagy hasznos a sport. Az emberek túlnyomó többsége valószínűleg csak kínosan hümmög, ha a tuti választ (miszerint a sport fogyaszt) további ravasz keresztkérdésekkel próbáljuk véle kibontatni.

Polgártársaink jórésze hallott már valamit a sportnak a szív-érrendszerre gyakorolt kedvező hatásról, egyeseknek derenghet valami a légúti betegségek megelőzési lehetőségeiről is, és biztosak lehetünk abban, hogy az elvetemült szobatudósok bizonyára belebocsátkoznának holmi homályos fejtegetésekbe a sport és az idegrendszer kapcsolatáról is. A kérdés megnyugtató tisztázása lenne jelen dolgozatunk témája, mert hát az ugye mégse járja, hogy egy ilyen egyszerű kérdéssel sarokba lehessen szorítani egy Sulinet olvasót

Az orvostudomány gyakorlati eredményeinek köszönhetően jelentősen növekedett az átlagéletkor. Míg egy két emberöltővel ezelőtt a hatvanéveskor már-már matuzsálemi tiszteletet parancsolt, nagyszülenik ebben a korban még javába járnak a gyúróterembe és látogatják a frivolnál frivolabb honlapokat partnerszerzés céljából (tisztelet a kivételnek). 
Az érem másik oldala azonban korántsem csillog ilyen fényesen. Egyre nagyobb számban jelentkeznek olyan panaszok, tünetek, illetve kórképek, amelyeket röviden civilizációs ártalomként szoktunk összefoglalni. Ennek a betegségcsoportnak a hátterében nagy valószínűséggel felfedezhetjük a fizikai inaktivitást, mint oki tényezőt. A közvetlen hatás kimutatása nehézkes, de az biztos, hogy minden civilizációs betegségben szenvedő polgár adatai között egy hatalmas nulla szerepel a rendszeres sporttevékenység rubrikában. Kedvenc fordulatunkkal élve, nem kell hozzá atomfizikusnak lenni, hogy rájöjjünk, a mozgás beiktatásával a napi ritmusba, az egészségi állapot számos fontos paramétere jelentősen javítható.

Mi fán terem a kondicionálás?

Jól tükrözi ezt a fitness-, majd felturbózott testvére wellness-koncepció diadalmas térhódítása. Egyre nő azoknak az száma, akik az egészséges életmódot (legalább elméleti szinten) tűzték zászlajukra., és ezért rendszeresen sportolni, edzeni kívánnak. Természetesen született egy megfelelően komoly, latinos hangzású szakszó is a sportolni vágyók egészségügyi gondozására (amely gondozás a megelőzést is magában foglalja) - amely kondicionálás elnevezéssel terjedt el a szakirodalomban. A kondicionálás alatt (mily meglepő) az egyén aerob és anaerob teljesítőképességét, izomeejét, hajlékonyságát, koordinációs képességét, stb. értjük. A kondicinálás célja ezeknek a paramétereknek a fejlesztése, megőrzése, optimális szintentartása. Ide tartozik továbbá (az egyéni adottságok alapján), a fizikai aktivitás formájának, intenzitásának, tartamának, gyakoriságának megválasztása is.

Miért hasznos tehát a sport?

- Növeli az aerob állóképességet
- Megelőzi egyes mozgszervi betegségek kialakulását
- Csökkenti a koszorúérbetegség kockázatát;
- Megelőzheti, vagy késleltetheti a hipertónia kialakulását;
- Egyes adatok szerint csökkenti bizonyos emésztőszervi daganatos betegségek (colon carcinoma) lehetőségét;
- Csökkenti a cukorbetegség egyes fajtáinak (non-insulin-dependens diabetes mellitus) esélyét
- Fenntartja az aktív élethez szükséges izomereőt, ízületek struktúráját, késlelteti a csontritkulás kialakulását;
- Elősegíti a testsúly csökkentését, a kedvezőbb zsíreloszlást;
- Csökkenti a depressziót és anxietást;

Egy szó mint száz, a rendszeres fizikai aktivitás (sport) kedvezőbb életminőséget biztosít.
Mindenki kondicionálható, azonban a fokozatosság elve és az arany középút lebegjen azok szeme előtt, akik sutba akarják dobni korábbi henye életmódjukat. Számukra létfontosságú annak pontos meghatározása, hogy milyen formájú, intenzitású rendszeres mozgást választanak. Még inkább vonatkozik ez azokra, akiknél már komoly szervi elváltozások mutathatók ki (koszorúér-betegség, szív-érrendszeri-, légúti- és anyagcsere-betegségek). Ezért a sportorvosi ellenőrzést két szempont teszi szükségessé:

Mi lehet a nem megfelelően végzett sporttevékenység mellékhatása?

- A túladagolt mozgás közvetlen életveszélyt jelenthet;
- Az optimális szint alatti terhelés nem képez kellő ingert a pozitív élettani hatások eléréséhez.

Hogyan dönthető el, hogy kinek, milyen mozgásforma javasolt

A Sulinet egészségügyi hasábjainak igéin felnőtt, az egészségtudatos és logikus gondolkozást rendszeresen magába szívó ifjúság számára nem lesz meglepő már a műhelytitok: a fenti kérdés megválaszolásához nincs egyébre szükség, mint a kórelőzmények alapos tisztázása (anamnézis) és egy részletes fizikális vizsgálat. Az anamnézis és fizikális vizsgálat alapján lényegében három fő csoportba sorolhatjuk sportolni vágyó polgártársainkat.

Egészségesek: a korábban legalább három évig fizikailag inaktív életmódot folytatók akkor sorolhatók ebbe a kategóriába, ha a koszorúérbetegség legfontosabb kockázati tényezői (magasvérnyomás, hyperlipidaemia, dohányzás, családi halmozódás, cukorbetegség) és tünetei (terhelésre jelentkező mellkasi fájdalom, légszomj, esetleg szívritmus zavarok) is hiányoznak. Természetesen az egészségesség fogalmába beletartozik, hogy az egyén mentes legyen súlyosabb mozgásszervi, idegrendszeri elváltozásoktól, krónikus máj, vagy vesebetegségtől és anyagcsere problémától (cukorbetegség, pajzsmirigybetegségek).

Fokozott kockázatú csoport: ebbe a kategóriába sorolandók azok, akiknél a koszorúér-betegség egy vagy több rizikófaktora kimutatható. Diagnosztizált enyhébb szívérrendszeri betegség esetén, amikor a keringési paraméterek még nem akadályozzák a sportot a vajszívű orvosok még ide sorolják a sportolni vágyót. Nagy jóindulattal még besorolhatóak ebbe a csoportba a kezelt anyag csere betegségben szenvedők, a kompenzált máj- és vesebetegek is.
Ebben a kategóriában a rendszeres sporttevékenység megkezdése előtt laboratóriumi vizsgálatok (vércukor és lipidprofil) minden esetben szükségesek!

Betegek: mindazok, akik a kizárásos alapon nem tartoznak a fenti két kategóriába.

390891_331316266885606_264800660203834_1603033_1752761214_n.jpg